Στάδια εξέλιξης μωρού μέχρι 2 ετών

Η βρεφική περίοδος της ζωής ενός παιδιού είναι συναρπαστικό διάστημα, γεμάτο πρωτιές. Σε αυτήν την περίοδο εμφανίζονται το πρώτο χαμόγελο, η πρώτη λέξη, το πρώτο βήμα. Έχουμε την ευκαιρία και τη χαρά να παρατηρήσουμε το μωράκι μας να γίνεται άτομο με τη δική του προσωπικότητα και τις δικές του ατομικές ικανότητες και προσωπικές σχέσεις.
baby development

Της Ελένης Αστρά, παιδιάτρου
Η περίοδος αυτή, των τόσο γρήγορων αλλαγών, είναι γεμάτη προκλήσεις και για τον γονέα, αλλά και για τον παιδίατρο. Ας δούμε, λοιπόν, από ποια στάδια εξέλιξης περνάει ένα μωρό από τη στιγμή της γέννησής του έως ότου γίνει 2 χρόνων. 
Σχηματικά, διακρίνουμε 3 τομείς ανάπτυξης: τον κινητικό, τον νοητικό και τον ψυχοκοινωνικό. Οι τομείς αυτοί αλληλοεπηρεάζονται, καθώς οι ικανότητες σε κάθε έναν απ’ αυτούς επηρεάζουν την απόκτηση ικανοτήτων στους υπόλοιπους.
Σε κάθε τομέα διακρίνουμε κάποιες ηλικίες-ορόσημα, στις οποίες εμφανίζονται οι διάφορες ικανότητες.
Κινητική εξέλιξη
Tον 1ο μήνα της ζωής του, το βρέφος μπορεί να σηκώνει στιγμιαία το κεφάλι του από το κρεβάτι όταν είναι μπρούμυτα, κάτι το οποίο καταφέρνει ακόμα καλύτερα τον 2ο μήνα. Τότε αρχίζει να παρακολουθεί με τα μάτια κάποιο αντικείμενο που του δείχνουμε. Δεν μπορεί, όμως, ακόμα να στηρίξει καλά το κεφάλι του. Αυτό θα γίνει σε ηλικία περίπου 3 μηνών. Στους 4 μήνες μπορεί να στηρίζεται στα χέρια του όταν είναι μπρούμυτα, ενώ σε ηλικία 5 μηνών αρχίζει να γυρίζει από ανάσκελα σε μπρούμυτα, και το αντίθετο. Όταν γίνει περίπου 7 μηνών, καταφέρνει να κάθεται μόνο του χωρίς βοήθεια, ενώ λίγο αργότερα αρχίζει να σέρνεται με την κοιλιά του. Σε ηλικία 9 μηνών μπορεί να μπουσουλάει και, σιγά σιγά, αρχίζει να σηκώνεται όρθιο. Στους 11 μήνες κάνει βήματα όταν το κρατάνε από το χέρι, ενώ τα πρώτα του βήματα χωρίς βοήθεια θα τα κάνει σε ηλικία περίπου 12 μηνών. Όταν γίνει 14 μηνών, περπατάει πλέον τελείως μόνο του και έως την ηλικία των 2 ετών κατακτάει προοδευτικά την ικανότητα να σκαρφαλώνει στα έπιπλα, να τρέχει και να ανεβοκατεβαίνει σκάλες.
Όσον αφορά την πρόοδό του στον τομέα της κινητικότητας των χεριών, το μωρό όταν γεννιέται, και για τον πρώτο καιρό, έχει τα χέρια σφιγμένα σε γροθιές. Σιγά σιγά, τα χέρια ανοίγουν, και έτσι σε ηλικία 3 μηνών μπορεί να κρατήσει για λίγο ένα αντικείμενο που θα του βάλουμε στην παλάμη. Όταν γίνει 5-6 μηνών, μπορεί ν’ απλώνει το χέρι του για να πιάσει ένα παιχνίδι, αρχικά και με τα δύο χέρια και μετά με το κάθε χέρι ανεξάρτητα. Μπορεί, επίσης, να τα φέρνει στο στόμα του, ενώ αργότερα τα μεταφέρει από το ένα χέρι στο άλλο. Μεταξύ 6 και 12 μηνών αυξάνεται η ακρίβεια με την οποία πιάνει αντικείμενα, καθώς ωριμάζει από τη σύλληψη με ολόκληρη την παλάμη, στη σύλληψη με τα δάχτυλα. Σε ηλικία 12 μηνών μπορεί να κρατάει μικρά αντικείμενα μεταξύ δείκτη και αντίχειρα. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου έτους της ζωής του, χρησιμοποιεί τα αντικείμενα σαν εργαλεία, π.χ. κύβους για να χτίσει και μολύβι για να γράψει.


Νοητική εξέλιξη
Η νοητική εξέλιξη αφορά κυρίως την ανάπτυξη της γλώσσας και την ανάπτυξη διάφορων ικανοτήτων. Το βρέφος τον πρώτο μήνα της ζωής του αντιδρά στους ήχους, αλλά παράγει μόνο κλάμα. Τον 2ο μήνατης ζωής κοιτάζει το πρόσωπο που του μιλάει και μπορεί να χαμογελάσει. Αρχίζει, εν συνεχεία, να παράγει ήχους φωνηέντων, συνήθως σαν απάντηση στην ομιλία της μητέρας του,
ενώ 4 μηνών γελάει δυνατά και κάνει «αγκού». Σε ηλικία 6 μηνών αρχίζει να λέει συλλαβές, όπως «μπα-μπα, ντα-ντα». Στην ηλικία αυτή, οι όποιες λέξεις είναι τυχαίες και δεν έχουν νόημα για το μωρό.Στους 10-12 μήνες, όμως, αρχίζει να συνειδητοποιεί την έννοια των λέξεων και να χρησιμοποιεί σωστά το «μαμά» και το «μπαμπά». Καταλαβαίνει, μάλιστα, την έννοια της λέξης «όχι».
Στους 12 μήνες, τα περισσότερα βρέφη καταλαβαίνουν σχεδόν 100 λέξεις και λένε την πρώτη δική τους λεξούλα. Μπορούν, μάλιστα, ν’ ακολουθήσουν μιαν απλή εντολή, αρχικά αν συνοδεύεται από χειρονομία, ενώ λίγους μήνες αργότερα η χειρονομία δεν είναι απαραίτητη. Προοδευτικά, το λεξιλόγιο γίνεται πιο πλούσιο, έτσι ώστε σε ηλικία 18 μηνών το νήπιο χρησιμοποιεί περίπου 10-25 λέξεις. Ύστερα απ’ αυτήν την ηλικία, αρχίζει να συνδυάζει 2 ή και 3 λέξεις και να δημιουργεί μικρές προτάσεις. Μπορεί να δείξει κάποια μέλη του σώματός του ή και τον εαυτό του.
Όσον αφορά τις διάφορες ικανότητες που το βρέφος αναπτύσσει, αυτές συνίστανται κυρίως στον χειρισμό αντικειμένων με σκοπό την επίτευξη ενός στόχου.
Τις πρώτες εβδομάδες της ζωής του, το βρέφος εξερευνά το περιβάλλον μόνο με την όραση. Αργότερα αρχίζει να φέρνει αντικείμενα στο στόμα του, για να τα εξερευνήσει. Εν συνεχεία, εξετάζει ένα αντικείμενο που κρατάει στο χέρι του, κοιτάζοντάς το και ψάχνοντάς το με το άλλο χέρι. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνει.
Σε ηλικία 6 μηνών παρακολουθεί το παιχνίδι που πέφτει στο πάτωμα, ενώ μπορεί να ξεχωρίζει τους ξένους. Σε ηλικία 9 μηνών χτυπάει αντικείμενα πάνω στο τραπέζι και ξεσκεπάζει αντικείμενα κάτω από ρούχα.
Καθώς μεγαλώνει και οι νοητικές ικανότητες αναπτύσσονται, μαθαίνει να συγκρίνει, να κάνει επιλογές και να συνδυάζει αντικείμενα.


Ψυχοκοινωνική εξέλιξη
Η ψυχοκοινωνική εξέλιξη περιλαμβάνει τον συναισθηματικό και κοινωνικό τομέα, καθώς και τις ικανότητες που χρειάζονται για την προσαρμογή του παιδιού στο κοινωνικό περιβάλλον (φαγητό, ντύσιμο, τουαλέτα). Όσον αφορά τον συναισθηματικό τομέα, το βρέφος τους 3 πρώτους μήνες της ζωής του μπορεί να δείξει ενδιαφέρον, αηδία, ενόχληση, ευχαρίστηση, ενώ μεταξύ 3-6 μηνών δείχνει θυμό, ευτυχία, χαρά, ικανοποίηση, λύπη.  Στους 6-9 μήνες εμφανίζεται ο φόβος και στους 9-12 μήνες η περιέργεια και η διεκδίκηση. Στο δεύτερο έτος της ζωής του, το παιδί συνδέει τα συναισθήματα με τις λέξεις και αρχίζει να έχει σκέψεις σχετικές με συναισθήματα. Ο κοινωνικός τομέας περιλαμβάνει εκείνες τις ικανότητες που είναι απαραίτητες για τη δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων. Από τη στιγμή της γέννησής του, το μωρό αλληλεπιδρά με τους ανθρώπους, μέσω της επαφής με τα μάτια. Τον δεύτερο μήνα της ζωής του χαμογελάει μονάχα όταν του μιλάνε, ενώ σε ηλικία 4 μηνών ανταποκρίνεται με πολύ περισσότερο χαμόγελο και ήχους φωνηέντων όταν κάποιος του χαμογελάει, του μιλάει ή το αγγίζει. Αναγνωρίζει τη μητέρα του και ανυπομονεί στη θέα του φαγητού του. Σε ηλικία 6 μηνών εμφανίζεται ο φόβος προς τους ξένους. Το μωρό, που προηγουμένως δεχόταν τον καθέναν χωρίς εξαίρεση, τώρα μπορεί να κλαίει όταν εμφανίζεται ένα άγνωστο πρόσωπο ή όταν βρεθεί σε ξένο περιβάλλον.
Κατά τους επόμενους 6 μήνες, η αγάπη προς τους γονείς και ο δεσμός μαζί τους γίνεται εντονότερος, κι αυτό φαίνεται στο άγχος του αποχωρισμού.
Κατά το δεύτερο έτος της ζωής του, οι επαφές και οι σχέσεις του με τους ανθρώπους γίνονται πιο πολύπλοκες και ποικίλες. Τέλος, όσον αφορά τις καθημερινές δραστηριότητες, 6-9 μηνών μπορεί να μασουλάει μπισκότο, 9-12 μηνών κρατάει το μπουκάλι του, 12-15 μηνών συνεργάζεται στο ντύσιμο και πίνει μόνο του από κύπελλο και 15-18 μηνών χρησιμοποιεί λίγο το κουτάλι. Όταν γίνει 2 χρόνων,μπορεί να χρησιμοποιεί καλά το κουτάλι, ν’ ανοίγει την πόρτα από το χερούλι και να βγάζει ρούχα χωρίς κουμπιά.
Θα μπορούσαν να γραφτούν ατελείωτες σελίδες για το τι κάνει ένα μωρό τα δύο πρώτα χρόνια του. Αυτό, όμως, που πρέπει κανένας να θυμάται είναι ότι κάθε μωρό είναι μοναδικό, με τη δική του προσωπικότητα, ξεχωριστό από κάθε άλλο. Ο ρυθμός του είναι διαφορετικός, με αποτέλεσμα άλλα πράγματα να τα κάνει πιο γρήγορα και άλλα αργότερα από άλλα παιδιά της ηλικίας του. Σε κάθε περίπτωση, ο παιδίατρος είναι ο πλέον αρμόδιος να μας πληροφορήσει για την ομαλή ή όχι εξέλιξη του παιδιού μας. Γι’ αυτό, ας απολαύσουμε αυτό το καταπληκτικό διάστημα της ζωής του. Ο κόσμος ενός μωρού είναι υπέροχος, γιατί εμείς, οι γονείς του και όσοι νοιαζόμαστε γι’ αυτό, τον ανακαλύπτουμε ξανά μέσα από τα μάτια του.

πηγή


Share To:
Next
Νεότερη ανάρτηση
Previous
This is the last post.

Toula- lol moms

Το blog των lol mommies σας περιμένει να το ανακαλύψετε!Ταξιδέψτε μαζί μας, δείτε προτάσεις και κριτικές, γελάστε, συγκινηθείτε, ενημερωθείτε και δημιουργήστε με μια πιο lol ματιά!!!

Άφησε το σχόλιο σου :

0 comments so far,add yours

Αν έχετε κάτι να μας πείτε και θέλετε όλοι οι αναγνώστες να διαβάσουν την γνώμη σας Σχολιάστε....